Klachtenregeling
Onze medewerkers streven ernaar om optimale zorg te verlenen en wij hopen zodoende dat je tevreden bent met onze zorgverlening. Soms kan een bezoek aan ons integraal zorgcentrum anders verlopen dan je had verwacht of gewenst. Als er iets gebeurt waardoor je niet tevreden bent over ons, aarzel dan niet om dit kenbaar te maken. Je kunt jouw klacht het beste bespreken met de betrokken zorgverlener of medewerker. Vaak kan dan direct naar een oplossing worden gezocht.
Hoe kan ik een klacht indienen?
Komen jullie er samen toch niet uit, of vind je het lastig om dit gesprek te voeren, dan kun je contact opnemen met onze klachtenfunctionaris. Deze werkt onafhankelijk en kan je helpen de juiste weg te vinden voor de behandeling van jouw klacht. De klachtenfunctionaris kan je eveneens helpen met het formuleren van de klacht.
Je kunt de klachtenfunctionaris benaderen per e-mail of per brief. De gegevens die wij in ieder geval nodig hebben zijn je naam, geboortedatum, adres, e-mailadres en telefoonnummer.
Wardell’s Integraal Zorgcentrum Zwolle
Health Innovation Park
Newton gebouw, 2e etage
t.a.v. Klachtenfunctionaris
Dokter Stolteweg 72
8025 AB Zwolle
E: klacht@wardells.nl
Waarover kan ik een klacht indienen?
Je kunt een klacht indienen over alle zaken bij Wardell’s Integraal Zorgcentrum waarover je ontevreden bent. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de medische behandeling, bejegening, informatievoorziening of organisatie van de zorg.
Wie kan een klacht indienen?
Je kunt als cliënt van Wardell’s Integraal Zorgcentrum een klacht indienen. Ook wettelijk vertegenwoordigers en directe nabestaanden van cliënten kunnen een klacht indienen. Anderen kunnen alleen een klacht indienen met jouw toestemming. Anonieme klachten nemen wij niet in behandeling, omdat de situatie waarover de klacht gaat dan niet te beoordelen is.
Bemiddeling van de klacht
Na het indienen van je klacht neemt de klachtenfunctionaris contact op om te bespreken hoe jouw klacht het beste behandeld kan worden. De klachtenfunctionaris zal met jou én de zorgverlener in gesprek gaan. Het doel van de klachtbehandeling is om de klacht naar tevredenheid van zowel de cliënt als de zorgverlener op te lossen. Hiertoe kan de klachtenfunctionaris een bemiddelende rol spelen.
De klachtenfunctionaris legt de klacht voor aan de betreffende zorgverlener en het afdelingshoofd. Je krijgt via de klachtenfunctionaris mondeling of schriftelijk een terugkoppeling van hun reactie, nadat zij hebben onderzocht wat er precies is gebeurd. In overleg met de klachtenfunctionaris is een gesprek met de betrokkenen mogelijk, waarbij de klachtenfunctionaris zo gewenst als onafhankelijk gespreksleider aanwezig kan zijn. Wij registreren alle klachten en gebruiken deze om de kwaliteit van zorg te verbeteren.
Verloop klachtbehandeling
Tijdens de behandeling van jouw klacht wordt je schriftelijk op de hoogte gehouden van het verloop. Binnen zes weken na indienen van de klacht krijg je schriftelijk een reactie met de uitkomst van de klachtbehandeling. Ook staat hierin welke maatregelen de zorgaanbieder neemt en wanneer deze worden uitgevoerd. De tijd van de afhandeling van de klacht kan met vier weken worden verlengd, indien dit het geval is dan zal de zorgverlener hiervoor een reden opgeven. Aan het indienen van een klacht zijn geen kosten verbonden, dit geldt ook voor de hulp van de klachtenfunctionaris.
Niet tevreden over de behandeling van de klacht?
Kun je je niet vinden in de uitkomst van de klachtbehandeling of is je klacht niet opgelost of voldoende weggenomen? Dan is er sprake van een geschil en kun je deze voorleggen aan de Geschillencommissie Zorg. De procedure voor de Geschillencommissie is niet kosteloos. Voor meer informatie over de procedure bij de Geschillencommissie en de kosten daarvan kun je kijken op de website.
De Geschillencommissie Zorg
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
W: https://www.degeschillencommissiezorg.nl