» Financiële voorwaarden

Kosten en vergoeding

Graag bieden wij je optimale zorg en daarbij hoort dat we je zo volledig mogelijk informeren over de te verwachten kosten en vergoedingen die op dit moment van toepassing zijn. Wij hebben geen contracten met zorgverzekeraars. Daarom gaat de afrekening van de zorg die je van ons ontvangt misschien wat anders dan je gewend bent. Ons uitgangspunt is dat onze zorg niet duurder is dan bij ziekenhuizen of ZBCs die wel contracten hebben. Wardell’s zal dan ook uit coulance, nadat je ons een kopie van de afrekening van jouw zorgverzekeraar hebt doen toekomen, het niet vergoede deel van de factuur kwijtschelden.

Heb ik een verwijzing van de huisarts nodig?

Om voor vergoeding van verzekerde zorg in aanmerking te komen heb je een verwijzing van de huisarts of medisch specialist nodig. Wil je zorg zonder verwijzing, dan kan je de factuur niet indienen bij uw verzekeraar en komen de kosten dus voor uw eigen rekening.

Wordt mijn behandeling bij Wardell’s vergoed?

Dit is afhankelijk van jouw zorgverzekering. Wardell’s heeft geen contracten met zorgverzekeraars. Als jouw zorgverzekering onze zorg vergoedt, dan hoef je jouw behandeling bij Wardell’s niet zelf bij te betalen. Over het algemeen is dit het geval bij een zogenaamde restitutiepolis, waarmee u vrije artsenkeuze heeft. Bij een zogenaamde naturapolis (meestal de goedkopere zorgpolissen) heb je geen vrije artsenkeuze en zal jouw zorgverzekeraar je kenbaar kunnen maken waar men de zorg voor jouw probleem heeft ingekocht. Je kan dan toch kiezen voor een niet gecontracteerde specialist. In dat geval wordt maar een deel van de factuur door je zorgverzekeraar vergoed. In de polisvoorwaarden van jouw zorgverzekering kan je nalezen hoe de vergoeding vastgesteld wordt. Wardell’s zal uit coulance, nadat je ons een kopie van de afrekening van jouw zorgverzekeraar hebt doen toekomen, het niet vergoede deel van de factuur kwijtschelden. Dat geldt nadrukkelijk niet voor je eigen risico. Een bezoek aan Wardell’s is dan ook niet duurder dan een bezoek aan de specialist in een ziekenhuis.

Wanneer start de eerste DBC/DOT?

De DBC wordt geopend op de dag van het eerste consult bij de medisch specialist. Evenals ziekenhuizen registreren ook Zelfstandige Behandel Centra (ZBC’s) zoals Wardell’s een diagnose, behandeling en kosten in een DBC. Aan een DBC/DOT is een zorgtarief gekoppeld. Het zorgtarief voor de medisch specialistische zorg verleend door Wardell’s vind je terug op jouw rekening.

Hoe komt de prijs van een DBC/DOT tot stand?

De prijs van een DBC/DOT gaat uit van de kosten van een gemiddelde behandeling bij dezelfde zorgvraag. Niet ieder onderzoek, consult of behandeling wordt apart in rekening gebracht; het gaat om een gemiddelde van alle patiënten in Nederland met dezelfde DBC/DOT. Het kan dus zijn dat u meer of minder behandelingen of onderzoeken heeft gehad dan waar de gemiddelde DBC op is gebaseerd. Toch blijft de prijs van de DBC dan hetzelfde. Voor meer informatie hierover kan je de video bekijken van de Nederlandse Zorgautoriteit op https://www.nza.nl/documenten/videos/2017/12/12/betalen-van-ziekenhuiszorg

Hoe lang duurt een DBC/DOT?

Een DBC/DOT kan maximaal 120 dagen, na de opening door de zorgverlener, open staan. In sommige gevallen wordt een DBC/DOT eerder afgesloten, bijvoorbeeld 90 dagen na een poliklinische behandeling. Wanneer je langere tijd bij een zorgverlener komt, kan na het sluiten van de vorige DBC een vervolg-DBC-traject worden geopend.

Kom je na sluiting van een DBC/DOT binnen een jaar weer terug met dezelfde zorgvraag, dan kan een vervolg-DBC geopend worden. Een vervolg-DBC kan ook maximaal 120 dagen openstaan.

Wat kost mijn behandeling?

Afhankelijk van de werkzaamheden die gedaan worden, ontstaat een DBC-tarief (zie onze tarievenlijst).

DeclaratiecodeZorgproductOmschrijvingTarief 2023
15A374069799008Klinisch neurofysiologisch onderzoek bij Migraine of een andere vorm van hoofdpijn1.131,-
15A375069799010‬Diagnostiek/ ingreep en/of meer dan 2 polikliniekbezoeken/ consultaties op afstand tijdens vervolgcontact bij migraine en/of een andere vorm van hoofdpijn781,-
15A376069799011Diagnostiek/ ingreep en/of meer dan 2 polikliniekbezoeken/ consultaties op afstand bij migraine en/of een andere vorm van hoofdpijn830,-
15A3770697990121 of 2 polikliniekbezoeken/ consultaties op afstand tijdens vervolgcontact bij migraine of een andere vorm van hoofdpijn320,-
15A3780697990131 of 2 polikliniekbezoeken/ consultaties op afstand bij migraine of een andere vorm van hoofdpijn413,-

Wanneer krijg ik de rekening?

Na het sluiten van de DBC ontvang je een rekening van Wardell’s. Het afsluiten van DBC’s gebeurt geautomatiseerd, hiervoor gelden landelijke afsluitregels. Dit gebeurt over het algemeen 90 dagen na uw eerste consult en bij een vervolg-DBC na 120 dagen.

De Coulanceregeling: wat moet ik doen als ik de factuur van Wardell’s krijg?

Ons uitgangspunt is dat voor je onze zorg niet duurder is dan bij ziekenhuizen of ZBCs die wel contracten hebben. Wardell’s zal dan ook uit coulance, nadat u ons een kopie van de afrekening van uw zorgverzekeraar heeft doen toekomen, het niet vergoede deel van de factuur kwijtschelden.

U betaalt dus maximaal uw eigen risico, net als bij een ziekenhuisbezoek.

Om gebruik te maken van onze coulanceregeling moet u de volgende stappen doorlopen:

  1. Stuur de factuur zo snel mogelijk naar je zorgverzekeraar.
  2. Binnen 14 dagen ontvang je meestal een afrekening of declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar. Hierop kan je zien welk bedrag je vergoed krijgt.
  3. Stuur de afrekening van je zorgverzekeraar naar contact@wardells.nl onder vermelding van het factuurnummer.
  4. Wij sturen je een betaallink voor het deel van de factuur dat je vergoed hebt gekregen inclusief het gedeelte dat eventueel verrekend is met je eigen risico.

Je hebt 45 dagen om ons een afrekening of declaratieoverzicht toe te sturen. Dit is voldoende tijd om je afrekening of declaratieoverzicht te regelen, maar begin dus niet te laat. 75% van onze patiënten stuurt ons de afrekening binnen 14 dagen.

Lukt het je niet om ons een afrekening of declaratieoverzicht te sturen binnen de gestelde termijn, dan betaal je de gehele factuur eerst zelf. Wanneer wij een afrekening of declaratieoverzicht hebben ontvangen storten wij het niet vergoede deel terug op je rekening. Je hebt tot 180 dagen na de factuurdatum om ons de afrekening te sturen.

Als je problemen hebt met het vergoed krijgen van de factuur, neem dan contact met ons op. We helpen je graag en kunnen indien nodig betalingsuitstel verlenen.

Zijn er contracten met zorgverzekeraars?

Wardell’s heeft nog geen contracten met zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars hanteren namelijk als eis dat een zorginstelling een zekere termijn bestaat. Wardell’s zit nog niet aan deze termijn.


Maakt het uit welke polis ik heb?

Voor onze zorg maakt het niet uit wat voor een polis je hebt. Wel is het zo dat als je een restitutiepolis hebt wij meer vergoed krijgen voor onze zorg. Hierdoor kunnen wij mensen helpen die een restitutiepolis niet kunnen betalen.

Mijn behandeling begint in het ene kalenderjaar en eindigt in het volgende jaar. Wat betekent dit voor mijn eigen risico?

De startdatum van een DBC-traject bepaalt in welk jaar het eigen risico wordt aangesproken. Bijvoorbeeld: je behandeling start in november 2023 en stopt in februari 2024. Er vindt dan een verrekening plaats met het (openstaande) eigen risico van 2023. Als een vervolg-DBC aansluitend wordt geopend, valt deze in het betreffende jaar waarin dit vervolgtraject geopend wordt. Heb je vragen over uw rekening? Neem contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

Indien je akkoord gaat met deze voorwaarden:

  • Geef je aan dat je kennis heeft genomen van deze informatie en de tarieven welke zijn gepubliceerd op onze website.
  • Dat je jouw financiële verplichtingen aan Wardell’s zal voldoen.